Den 19 Juli 2012

Det var natten till Torsdagen den 19/7, och klockan var 01:30 som vattnet gick för mig. Spännande men samtidigt lite stressigt pga att vi inte hade hunnit packa allt som behövdes, hehe! Men vi packade iallafall färdigt allt som skulle med till sjukhuset och sen ringde Jonas förlossningen och frågade lite om när vi kunde komma in osv. Dom sa att vi skulle vänta ett par timmar till.
Så vi gick o la oss en stund, men redan runt klockan 03:00 så var värkarna väldigt täta, ca 1,5 - 2,5 min mellan varje, så Jonas ringde igen, o då tyckte dom att vi kunde komma in.
Haha jaa så vi tog alla grejer o gick till bilen, o sen åkte vi till förlossningen, Men, det var ja som fick köra pga att Jonas hade druckit några öl under dagen, och lillan var dock inte beräknad förrän en vecka senare. Men men, det gick jättebra och fram kom vi!
03:30 blev vi inskrivna på förlossningen o vi fick prata med en bm som hade skiftet just då. Eftersom vattnet redan hade gått så ville hon inte undersökta mig riktigt än o sen hur öppen jag var, utan ja gav henne mitt förlossningsbrev jag hade skrivit o sen fick jag krypa ner i ett varmt skönt bad :) Helt underbart, värkarna blev mildare o längre tid emellan. Så efter ca 2 timmar klev jag upp ur badet, jag såg ut som ett russin, haha ;) Men efter ett tag började värkarna bli starkare o göra ondare, så bm kom in o kände efter hur öppen ja var, ca 3 - 4 cm, inte mycket, jag hade hoppats på mer, men men.. efter det var det skiftbyte och då fick vi en annan bm, helt suverän! Haha dock var det min preventivmedelsrådgivare jag hade när jag var runt 13 - 14 år :D haha fränt!
Men men, hon gav mig en morfinspruta, så jag blev lite groggy men skönt var det :)

Efter ytterligare nån timme eller två så klev jag ner i badet igen, men denna gång så hjälpte det knappt nånting. Men jag låg där iallafall för att slappna av lite, jag skakade så av att det gjorde så ont av värkarna, så det va lika bra att ligga kvar.
Jag hade redan bestämt mig att jag inte ville ha någon EDA. Jag hade redan skrivit i förlossningsbrevet att jag endast ville ha morfin, bad och lustgas. Och så blev det :)

Värkarna kom tätare o gjorde väldigt ont runt 12 tiden och då satte dom in lustgasen som jag fick. Och jag lovar er, det va min Bästaste bäste vän! :D fy vad underbart det var, så den rekommenderar jag verkligen!
Runt 12:30 - 13:00 började jag få krystvärkar, men när bm undersökte mig så var jag bara öppen 7 cm. Haha bara o bara var det väl inte, men när ja kände att jag ville krysta så fick jag inte det, då börja ja grina för jag var helt slut efter förvärkarna jag hade haft. Men det gick snabbt över.Tiden gick o tillslut var jag helt öppen och var redo att trycka på ;)
Jag kan säga att jag inte tycker det gör ont att föda barn, men det som verkligen gjorde ont var förvärkarna och när axlarna skulle ut, AJ säger ja bara! Men annars var det en skön känsla :)
Krystarbetet tog tid o tillslut bestämde bm att det var bäst att sätta in värkstimulerande dropp eftersom hjärtfrekvensen på bebis började bli lite svagare. Hon var ju också trött, lilla skruttan ♥
Jag trodde jag hade kraft nog att krysta, men oj vad fel jag hade. När droppet började verka så fick jag en kraft som jag inte kan beskriva, shit alltså! :)
 
Klockan 16:53 fick Ronja se världens ljus :') Så vacker liten varelse som låg på min mage. Och hon var min. Jag var mamma
 
Kort sagt:
Detta var den mest mäktigaste upplevelse jag har varit med om! Och jag kommer göra om det, men inte nu! Nu får det gå några år innan jag vill ha en till :) Jag vill vara med när Ronja utvecklas o bara koncentrera mig på henne nu ♥
Jonas stöttade mig precis heela tiden! Han fick ju iallafall sova 2 timmar på förmiddagen innan allt satte igång ordentligt, haha ;) Han tyckte också det var häftigt tror ja, samtidigt som han var helt slut och överlycklig när hon låg på magen :') Älskar dig baby ♥

Nedan kommer lite foton från när hon är nykläckt :)
 

_________________________________________________________

Nu 2 ½ månad senare har vi kommit in mer i rutiner och vardagslivet :) väldigt skönt! Och jag har kommit igång med ridningen igen efter ett uppehåll på drygt 8 månader, så himla underbart!
Ronja då växer så det knakar, när vi va på Bvc den 19:e nu så vägde hon 6010 och va 57,5 cm lång, så mat får hon! :D mammas lilla fisa ♥
Och nu har vi även börjat introducerat flaskan, och första gången trodde jag hon skulle dissa den, men hon bara vräkte i sig, så duktig liten plutta :') ♥
Flaskan är också så himla smidig när jag ska åka o rida eller åka nån annanstans o ja inte kan ha med henne :)
 
Ronja sover väldigt bra på nätterna, tack gode gud! :D Men på dagarna är det inte mycket sovande för hennes del, det har hon tydligen inte tid med! haha ;) men hellre att hon sover bra på nätterna än på dagarna!

Slänger in några foton på Ronja fram tills nu :)
 
 
Ni kommer få följa Ronjas resa genom livet på denna blogg :)
Nu ska ja mysa med Jonas, hade gott allihop! ♥

- Lovisa

Kommentarer
Postat av: Emma 22år | Mamma & grisskötare

Ja att föda barn är så himla coolt! :D
Söt tjej ni har. <3

Svar: Jaa verkligen! Det går inte att beskriva med nåt bättre ord än att det är mäktigt! :DAaw, jag är så stolt över min lilla fisa :'D <3
Men du har ju en helt underbart söt son! :D <3
nikonda.blogg.se

2012-10-02 @ 14:48:46
URL: http://nikoba.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0