Min tid med Neptun :)

Ni blev lovade ett inlägg om Neptun, och här kommer det! :)
 
Det började med att han var min fasters häst och behövdes ridas in, och då frågade Ann mig om jag hade nån som kunde hjälpa till med inridningen, och det hade jag såklart, Maddie :)
Så vi åkte ut till Ann o träffade Neptun och började sätta igång med projektet, och jag kan bara säga, jag föll pladask för den lilla hästen :')

Det var Madde som skötte delen med själva inridningen medans jag var med från backen och hjälpte till, men jag lärde mig otroligt mycket!
Även om han var hingst i början av inridningen så gick allt gick så smidigt med Neptun, det märktes att han älskade all uppmärksamhet som han fick, och han blev gladare och gladare för var gång! Det märktes på hela han, och han var inte ett dugg hingstig i vare sig hantering eller ridning :)
 
I början red Madde mycket i hagen där han gick ifall nåt skulle gå snett o så. Men sen när det började gå bättre o bättre så började vi vandra ut på vägarna :) och en liten bit bort fanns en ridbana där vi höll till väldigt mycket, superbra!
När Neptun kunde det där med halt, gå o svänga så fick jag sitta upp! Så spännande o se vad man har för individ under sig, och vad skulle hända? :) han var jättesnäll och det gick lite långsamt eftersom vi inte riktigt förstod varandra, men det gick ju framåt! :) Jag var fast, han var den häst som var menad för mig, vi var menad för varandra, och det märktes! ♥
 
Det tog en månad så var Neptun redo och klar för nya utmaningar. När inridningen var färdig så åkte Maddie till Irland och jobbade. Så jag tog honom på foder och tog med honom till Degerfors där han stod i ett mysigt stall uppe i Gräsmossen :) vi trivdes otroligt bra! Så bra folk runtomkring och så fin natur <3
Jag glömmer aldrig den tiden.. Vi utvecklades så himla mycket, både fysiskt och psykiskt, och jag var så lycklig! ♥
När han kom till mig så fick han lite vintervila någon månad, och sen var det Min tur att sakta men säkert ta mig upp på hans rygg, han brydde sig inte ett skit, haha ;) Men i början körde ja mycket markarbete genom att stanna när jag stannar osv. Tillslut fick vi ett sånt band till varandra, så när jag en dag kom upp till stallet så var han inte i hagen, trodde jag. Så jag sprang in i hagen och ropade på honom, i hopp om att han skulle komma till mig. Och det gjorde han. Jag hörde en gnäggning, och bakom dungen, kom han i full galopp emot mig med spetsade öron, överlycklig att se mig! :'') Då smälte mitt hjärta, helt underbart var det! Hehe men sen saktade han knappt ner något alls, utan han var väldigt nära mig innan han bromsade in, men det räckte med att jag höjde handen mot honom så höll han avstånd och väjde åt andra hållet :) Helt otrolig, världens underbaraste och mest personliga häst jag stött på. Samma sak i stallet, i boxen, stod jag och borstade honom, och en dag lyfte han bakbenet när jag borstade på insidan av låret, och jag trodde att nåt irriterade honom i början, men jag insåg snabbt att det kliade skönt, haha! Så jag fortsatte och han lyfte benet högre och sen böjde han på halsen och började klia mig på ryggen, dock lite hårdare än vad som var skönt, haha! ;) 
Jag litade på honom till 120% och jag skulle kunna gjort vad som helst med honom. Vi var ett med varandra. Ett team.

Jag tränade aldrig för någon tränare utan det var Alex o Maddie som fick hjälpa mig om det stod still :) Annars utbildade jag honom mycket själv pga platsen vi var på och lite utav ekonomin..
Jag fick höra av Alex att han älskade mig och tyckte jag skulle lita på mig själv när det gäller med utbildningen av honom :) åh goa häst.. Vad jag älskar dig ♥
Jag red ut mycket med Jenny och hennes häst Nadja, dock blev det bara skritt då pga att Nadja inte var bra.. Men det gjorde ingenting, bara skönt med sällskap då och då :) och vi hade så kul! Saknar den tiden.. ♥
 
Men sen hände det som inte fick hända, Neptun kastade av mig.
Jag kommer inte riktigt ihåg vad som hände, men jag har en teori: När jag skulle sitta upp så tog han ett steg fram o ja hamnade bakom sadeln. Då började han bocka med mig, instinkten trädde in, och jag hann aldrig hitta nån balans så jag flög av, men svimmade redan i luften så jag kände inget, men jag blev troligtvis sparkad i huvudet på vänster sida, där jag även hade ont senare. Patrik och Karin hittade mig på stallplanen, så dom ringde ambulans så jag blev hämtad.
Efter det hände något, Neptun och jag hade inte den tilliten till varandra som vi hade innan detta skedde. Jag tror jag blev rädd innerst inne. Det satt djupt i huvudet på mig. Men inget som jag kände av, men det fanns nog där.
Neptun skulle aldrig ha gjort något mot mig för att vara elak, de vet jag, utan detta var ren instinkt av honom. Och jag klandrar honom inte, jag älskar honom ändå ♥
 
Men så kom den dagen jag bestämde mig för att lämna bort honom ett tag för att repa mig psykiskt. Så det var en tjej som kom o kikade på honom och ville prova. Så det fick hon. Efter ett tag när dom hade haft honom på foder så frågade jag om det gick bra med honom o ja började prata om att ta hem honom igen inom en framtid. Då kläckte den här tjejen ur sig att dom redan köpt honom. Och ni skulle sett min min. Va!? Där stod jag och hade inte fått reda på ett jota, och nu var han såld. Min största kärlek var såld. Han var inte min längre.
Och om jag ska vara helt ärlig i detta inlägg så ångrar jag en del att jag lånade ut honom, för de löften denna tjejen hade var inte helt ärliga. Och det är synd, för han skulle komma mycket längre i utvecklingen om hon hade hållt det hon sa :( Men men, han mår bra iallafall, och det är huvudsaken!
 
Denna lilla häst har lärt mig otroligt mycket, både i ridningen och om mig själv :)
Här nedan kommer ni få se bilder på oss från början till slut..
 
 
Det kommer mer foton i ett eget inlägg snart!
Den som kopierar några av dessa bilder ligger risigt till tyvärr. :)
 
- Lovisa
 

Kommentarer
Postat av: matilda t

hm synd du lämnade ut honom från första början :/ ni var så fina tillsammans!

Svar: Jaa, men det var ju meningen att jag skulle ta hem honom igen när jag var redo att komma upp på hästryggen igen, men min faster sålde honom utan min vetskap.. visst, han var inte min häst, men endå :(Åh tack, det värmer kan ja lova! Jag hade massa planer med honom, men de gick i kras :/
nikonda.blogg.se

2012-09-20 @ 21:52:21
Postat av: Emma 22år | Mamma & grisskötare

Åh vilken historia. Så sorgsen. :( Hoppas ni en dag finner varandra igen. <3

Svar: Jaa :( Ja det hoppas jag också <3
nikonda.blogg.se

2012-09-20 @ 22:10:52
URL: http://nikoba.blogg.se
Postat av: Maja

Åå. :(
Vet du var han finns nu? Jag känner igen honom.

Svar: Jadå, han är kvar i Karlskoga ute i Högåsen :)
nikonda.blogg.se

2012-09-22 @ 11:15:49
URL: http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Maja

SV: Okej vad bra ! För jag vet vem som äger honom nu. :)

Svar: Aha okej! :D
nikonda.blogg.se

2012-09-22 @ 19:14:16
URL: http://majawallstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0